Alla inlägg under augusti 2009

Av Tina Lindmark - 29 augusti 2009 20:13

Nu är jag efter en lång dag hemma från utställningen i Brändåsen!


Det var min första utställning, och förväntningarna var stora. Och besviken blev jag inte. ;-)


Dagen började tidigt, klockan 5 gick jag och Jocke upp för att packa, klockan 6 bar det iväg till Brändåsen, en resa på ca 19 mil.
En stor grund till min oro inför dagen var att vi inte skulle hitta till utställningen. Det var verkligen onödig oro, en förenklad vägbeskrivning är typ "rakt fram hela tiden och höger en gång", haha. :-)


Inschek var också ett orosmoment, men det gick hur bra som helst. Ingen ohyra så långt ögat når.


Engel, 5 månader, slutade på plats 4/4 med slutpoängen 88/100. Det som gav poäng avdrag var: lite smuts i öronen och hennes kropp som fortfarande är lite för baby-aktig.

 

Pytte, 8,5 månader, slutade på plats 7/7 med slutpoängen 86/100. Avdragen var: kroppen som önskades vara stadigare, ett litet sår på höger sida med skorpa, lite smuts i öronen.  

 

Vanilla, 8,5 månader, slutatde på plats 3/7 med slutpoängen 89/100. Avdrag: lite smuts i öronen.


Jag förstår inte hur hon kunde hitta smuts i allas öron, jag som har rengjort dem varje dag med våtservett i X antal veckor. Nästa gång tar jag till en stålborste, haha. ;-)


Även om det kanske inte gick så jätte bra för mina marsvin är jag ändå super nöjd med hur dagen har varit! Det var en väldigt rolig upplevelse, jag kommer definitivt gå på fler utställningar.  :-)


Hälsningar Tina & Marsvninen :-)


Av Tina Lindmark - 18 augusti 2009 20:40

Jag har börjat sukta otroligt mycket efter skinny marsvin på sista tiden.

I lördags såg jag skinny marsvin IRL för första gången på Järbo utställning. Mitt hjärta smälte på en gång, fick bra lust att kidnappa de små liven. :)


Tidigare hade jag faktiskt svårt för skinnys, tyckte de var lite läskiga. Min pojkvän Joakim har dock alltid tyckt att de är söta. "De ser ut att frysa, man vill bara hålla om dem och värma dem", brukar han säga, gullunge. :*


För mig började det med att jag fick syn på ett par överbehårade skinnys. Otroligt söta var de, som en blandning mellan ett "vanligt" marsvin och skinny. De var riktigt nära att få komma hem till mig, måste jag säga.


Dock har jag inte plats för fler marsvin. Jag har en bokhyllebur som delas av 4 honor. Fler marsvin vill jag inte ha i den, den äldsta är lite tjock och räknas nästan som 1,5 marsvin, haha. ;)

 Har en 120*60 bur som står tom, hade den innan bokhylleburen var byggd. Dock gillar jag inte längre tanken på marsvin i gallerbur, nu när jag är så bortskämd med bokhylla.
Dessutom skulle jag förmodligen inte få ha fler marsvin här för mina föräldrar. "Vi ska inte ha nån jäkla kennel här!" brukar pappa säga. ;)


Ofta får jag lägga band på mig själv för att inte ta mig vatten över huvudet när det gäller marsvin. Många är ju så otroligt bedårande! Önskar bara att det fanns mer tid, plats och pengar.
Ändå känner jag redan att vissa av mina marsvin blir lite "utanför" ibland när det gäller kel, och jag har som sagt bara 4 stycken. Ska försöka skärpa mig gällande det!


Hälsningar Tina & Marsvninen :-)



Av Tina Lindmark - 15 augusti 2009 20:22

Jag annonserade efter ett nytt marsvin via marsvin.ifokus.se. Det kändes verkligen som kärlek vid första ögonkastet när jag såg bilden och läste beskrivningen, som Sophie (Luneas uppfödning), skrivit om Mirra. :)


 Hon är en nonself lemonagouti hona som är 1.5 år gamal. Hon väger ca 1400-1500 g (har inte vägt henne själv ännu). Idag åkte jag iväg till utställningen i Järbo för att kolla på ett henne, och det slutade med att hon följde med mig hem. :) 

Hon är verkligen urgullig och pussar gärna på fingrarna. Hon verkar trivas bra med mina andra 3 honor, eftersom att hon är så pass mycket större än de andra (de är 8 resp. 5 mån) vågade de inte säga så mycket. Även om det blev lite tandhackande.


Hoppas att söt-grisen får ett långt och lyckligt liv hos mig!


Hälsningar Tina & Marsvinen :-)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards