Direktlänk till inlägg 24 november 2009

Bättre sent än aldrig

Av Tina Lindmark - 24 november 2009 15:19

Det känns som om jag börjar varje blogginlägg med en ursäkt om sen uppdatering.

Studenten närmar sig, nationella proven hopar sig och bloggen hamnar tyvärr i skuggorna.


Som tur är har jag bara glada nyheter. Glad


I Kallhäll fick nonself magpie killen Mundungus följa med oss hem och bli Chesters nya kompis. Jag var otroligt nervös inför sammanföringen av de två pojkarna, Chester hade tidigare visat sig vara mycket dominant. Jag drog en lättnadens suck när Chester visade sig vara mycket snäll mot Mundungus, endast några enstaka burranden från hans sida. 


Mundungus är så otroligt söt! Han och Chester är nog det sötaste marsvinspar jag någonsin sett. Joakim brukar berätta att Mundungus alltid har en liten lekstund sent på kvällen. Han springer runt flera varv i buren och hoppar högt, högt!
Det ger sån inre värme att se Chester dras med i Mundungus lek. Han som levt ensam hela livet har börjar leva igen, på riktigt. 


Jag önskar verkligen att jag kunde visa detta för de människor som har ensamma marsvin utan giltig orsak (aggressivitet, sjukdom osv.), utan helt enkelt av okunskap, lathet mm. Jag har sett två fantastiska marsvin leva upp otroligt efter att ha fått en kompis. Theodore hade levt ensam i flera år efter att hans kompis dött i cancer. Han flyttade hem till oss och fick en ny kompis, skinny bebben Arwin. Det är fantastiskt att se den 5 år gamla Theodore springa runt och leka racerbil med Arwin samtidigt som de tävlar om vem som kan tjuta högst och få kvällsmaten att komma fram fortare. Han som tidigare verkade vara näst intill apatisk och utan livsglädje. Det värmer otroligt i hjärtat att se. 



Utställningen i Västerås närmar sig sakta men säkert. Mundungus och Chester är anmälda till petclass. Det ska bli roligt att höra vad som sägs om killarna.

Skinny killen Arwin är anmäld till ras, han har blivit väldigt fin, i Kallhäll fick han endast avdrag för överbehåring och något svaga/låga skuldror. Båda punkterna har förbättrats ypperligt, överbehåringen är så gott som borta! Jag hade tänkt vänta några månader innan jag ställde ut Arwin igen, men förbättingen kom så snabbt att jag faktiskt inte kunde hålla mig!


Det enda tråkiga är att mina egna små tjejer inte är i form för att ställas ut ännu. Jag hoppas på att kunna ta med Vanilla till utställningen som blir efter Västerås.


Förövrigt efterlyser jag en duvtransport som är till salu! Det börjar bli ont om transportburar här hemma, jag ser helst att alla åker i separata transportburar vilket inte är möjligt nu då jag bara har två transporter. 
Hör av mig om ni har en/flera duvtransporter till salu! 


Hälsningar Tina & Marsvninen :-)

 
 
Gisela

Gisela

11 december 2009 09:31

Busrycken i buren har Mundungus efter mamma tror jag det är fler av hennes avkommor som ärvt denna härliga energi! Det ska bli så kul att se honom igen!

http://svinkonst

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Lindmark - 22 oktober 2012 20:01

vd fdf df dfdf

Av Tina Lindmark - 7 juli 2011 21:56

Det var länge sedan jag skrev här. Jag och marsvinen har levt våra liv i stillhet, nästan tagit livet förgivet. Lycka är något som vi alla försöker finna i våra liv. Lyckan är svår att fånga, den kan infinna sig i ett kort andetag för att försvinna m...

Av Tina Lindmark - 29 september 2010 20:22


Att jag brinner för ämnet Omplacering och djurens välmående hoppas jag har framgått väl här i min blogg.  Nu har jag startat ett forum i ämnet: http://omplacering.ifokus.se/ Jag hoppas att forumet ska kunna utvecklas till en plats där djurälskand...

Av Tina Lindmark - 7 juni 2010 22:24

Det finns inget så tröstande som ett marsvin som pussar en på handen med sin lilla tunga. Det finns inget så lugnande som att borra ned ansiktet en riktigt lurvig marsvinspäls. Det finns inget som kan ge en sådan själslycka som marsvin som studsar om...

Av Tina Lindmark - 23 mars 2010 20:17

Nu har jag haft en klipp & fix dag med marsvinen. Mina 3 långhårstöser skulle få både päls och klor klippta medan korthåriga Mirra glatt nöjde sig med att endast få klorna klippta. Engel kommer inte alltid överens med sin päls, hon kissar lätt ner si...

Ovido - Quiz & Flashcards