Alla inlägg under juni 2010

Av Tina Lindmark - 7 juni 2010 22:24

Det finns inget så tröstande som ett marsvin som pussar en på handen med sin lilla tunga. Det finns inget så lugnande som att borra ned ansiktet en riktigt lurvig marsvinspäls. Det finns inget som kan ge en sådan själslycka som marsvin som studsar omkring som popcorn, överlyckliga över att komma ut på golvet eller gräset. Det finns inget ljuvligare ljud än marsvin som försöker skynda på maten genom gälla skrik. Det finns inget så älskvärt som marsvin. 


  

Jag har varit marsvinsägare i 1,5 års tid. Att skaffa marsvin är ett av de bästa besluten jag hittills gjort i mitt liv. 
Ett marsvinsägande blir vad man gör det till. De första månaderna av mitt marsvinsägande bodde marsvinen i en gallerbur på fleeceunderlag. I gallerburen kändes marsvinen som fångar samtidigt som fleecefilten behövdes rengöras dagligen. När jag i somras byggde bokhylleburen (som är ca 200x80 cm) kändes marsvinsägandet helt annorlunda. Marsvinen lever friare, de har en större boyta som släpper in mer ljus och luft. 


  

Dina marsvins liv och ditt marsvinsägare blir vad du gör det till. Dina marsvin lever under de förutsättningar som du ger dem och beter sig därefter. Marsvin är inga tråkiga eller skygga djur, upplever du dina marsvin som otrygga, tråkiga eller rädda är det du som brustit i ditt marsvinsägande. Förtroende och pålitlighet från ett djur är inget som kan tas förgivet, utan är något som förtjänas och gradvis byggs upp. 


  

Ett marsvin lägger sitt liv i dina händer. Det är du som ger det föda och vatten, värme, kärlek och alla livsnödvändiga ting. Under hela dess liv har du ett otroligt stort ansvar.
Tänk dig för - inte bara en eller två gånger - innan du väljer att ta ansvar för och bevara ett liv. Ett marsvin, djur överhuvud taget, är inga slit och släng varor som du med gott samvete kan sälja iväg när de inte passar in i din vardag längre. Ett liv, en levande varelse, är inget man tröttnar på om man är en ansvarsfull djurägare.  


  

Ibland kan jag kolla in i lilla Engels ljusrosa ögon och se hela världen speglas i dem. Hon känner till mina största hemligheter, och jag vet att hon kommer att bevara dem i tystnad som sin heligaste skatt. Som tack har jag lovat att älska henne livet ut och fortfarande minnas henne den dag vi möts på regnbågsbron. 


  

Ovido - Quiz & Flashcards