Alla inlägg under november 2009

Av Tina Lindmark - 30 november 2009 19:49

Har äntligen införskaffat en ny kamera! Har varit tråkigt att inte kunna ta kort på de små grisarna, men det blir ändring på det från och med nu!


Lilla Engel får äran att inviga med en bild där hon visar sin fina drickteknik. Eller ska vi kalla det hakbadande? ;-)



  


Hälsningar Tina & Marsvinen :-)

Av Tina Lindmark - 25 november 2009 15:25

Nu är det många födelsedagar tätt inpå varandra!


Fredag 27:e november fyller jag 18 år.

4:e december fyller Theodore 5 år och dagen efter firar tvillingarna Pytte och Vanilla 1 år. 


Har ni några tips på vad man kan ge de små i födelsedagspresent? 


Mycket tårta och presenter framöver alltså! Roligt. Glad


Hälsningar Tina & Marsvinen :-)

Av Tina Lindmark - 24 november 2009 15:19

Det känns som om jag börjar varje blogginlägg med en ursäkt om sen uppdatering.

Studenten närmar sig, nationella proven hopar sig och bloggen hamnar tyvärr i skuggorna.


Som tur är har jag bara glada nyheter. Glad


I Kallhäll fick nonself magpie killen Mundungus följa med oss hem och bli Chesters nya kompis. Jag var otroligt nervös inför sammanföringen av de två pojkarna, Chester hade tidigare visat sig vara mycket dominant. Jag drog en lättnadens suck när Chester visade sig vara mycket snäll mot Mundungus, endast några enstaka burranden från hans sida. 


Mundungus är så otroligt söt! Han och Chester är nog det sötaste marsvinspar jag någonsin sett. Joakim brukar berätta att Mundungus alltid har en liten lekstund sent på kvällen. Han springer runt flera varv i buren och hoppar högt, högt!
Det ger sån inre värme att se Chester dras med i Mundungus lek. Han som levt ensam hela livet har börjar leva igen, på riktigt. 


Jag önskar verkligen att jag kunde visa detta för de människor som har ensamma marsvin utan giltig orsak (aggressivitet, sjukdom osv.), utan helt enkelt av okunskap, lathet mm. Jag har sett två fantastiska marsvin leva upp otroligt efter att ha fått en kompis. Theodore hade levt ensam i flera år efter att hans kompis dött i cancer. Han flyttade hem till oss och fick en ny kompis, skinny bebben Arwin. Det är fantastiskt att se den 5 år gamla Theodore springa runt och leka racerbil med Arwin samtidigt som de tävlar om vem som kan tjuta högst och få kvällsmaten att komma fram fortare. Han som tidigare verkade vara näst intill apatisk och utan livsglädje. Det värmer otroligt i hjärtat att se. 



Utställningen i Västerås närmar sig sakta men säkert. Mundungus och Chester är anmälda till petclass. Det ska bli roligt att höra vad som sägs om killarna.

Skinny killen Arwin är anmäld till ras, han har blivit väldigt fin, i Kallhäll fick han endast avdrag för överbehåring och något svaga/låga skuldror. Båda punkterna har förbättrats ypperligt, överbehåringen är så gott som borta! Jag hade tänkt vänta några månader innan jag ställde ut Arwin igen, men förbättingen kom så snabbt att jag faktiskt inte kunde hålla mig!


Det enda tråkiga är att mina egna små tjejer inte är i form för att ställas ut ännu. Jag hoppas på att kunna ta med Vanilla till utställningen som blir efter Västerås.


Förövrigt efterlyser jag en duvtransport som är till salu! Det börjar bli ont om transportburar här hemma, jag ser helst att alla åker i separata transportburar vilket inte är möjligt nu då jag bara har två transporter. 
Hör av mig om ni har en/flera duvtransporter till salu! 


Hälsningar Tina & Marsvninen :-)

Ovido - Quiz & Flashcards